Showing posts with label Cerita Keluarga. Show all posts
Showing posts with label Cerita Keluarga. Show all posts

Monday, June 11, 2012

Sebuah cerita pendek di atas bukit

Gambar 1:
 Abang nerd menghulur tangan kepada si adik comel yang nampak seperti
perlukan bantuan.



Gambar 2:
Abang: " meh adik! abang tolong."
Adik:"....tak nak!!! aku leh naik sendiri !!!!"

Gambar 3:
Abang nerd ternyata kecewa..
:"ok...........terlupa pulak adik sorang atlet."

T_T



-The End-

Tuesday, September 7, 2010

Final Episode

Sudah 2 bulan Wawa menanti. Hari ini Wawa tunggu lagi. Semalam Wawa datang, dan esok juga Wawa pasti datang.

Wawa masih belum mahu putus asa lagi. Wawa masih belum mahu putus harapan pada Ijan.

3 bulan kemudian, pada satu petang yang sangat hening. Tak panas, tak sejuk. Baru lepas hujan. Sayup-sayup jelas pelangi jauh di kejauhan.

Wawa masih lagi di situ. Menunggu.

Nun, jauh di kiri Wawa, satu lembaga kecil datang.

"Assalamualaikum"

Wawa dah tak perlu menunggu lagi.

" Jodoh ibarat satu perjalanan yang menjanjikan satu destinasi. Walau sejauh dan sesukar mana pun perjalanan kamu, kamu pasti akan sampai ke destinasi tersebut. Percayalah. Kalau itu jodoh kamu. "

fin.

Monday, September 6, 2010

Kata Pujangga

Buatlah yang t'baik hari ini...
Luahkanlah apa yang terbuku hari ini...
Ketawalah sehabis mungkin pada hari ini...
Dengan mereka...

Kerana esok...
belum tentu Dia beri kita melihat dunia...
belum tentu mereka ada...


p.s : aku selalu letak ayat2 yang lebih kurang macam ni kat status fb aku...tapi kali ni aku try penuhkan blog dengan ayat2 macam...

Episode 3

Wawa dan Ijan berjanji nak jumpa di bawah pokok ceri. Sebab di situ kali pertama mereka berjumpa.

Malangnya janji tinggal janji. Sudah sebulan berlalu. Ijan masih belum muncul.

Tapi dalam sebulan tu juga, pasti ada seorang gadis datang ke situ.

Menanti sesuatu yang tidak pasti.

Orang yang melihat, semuanya ragu.

Tapi bagi gadis kecil itu, jika cinta 5 tahun ini adalah sesuatu yang palsu, maka dia tidak akan percaya cinta lagi.

Tidak. Cinta itu wujud.

Atas dasar itu saja, gadis ini akan terus menunggu.

to be..

Sunday, September 5, 2010

Episode 2

Kenapa Ijan tak datang? Kenapa?

5 tahun Wawa tunggu Ijan. Tapi bila hari yang ditunggu Ijan tak datang. Kenapa?

Ijan dah berubah hati ke? Ijan dah tak cintakan Wawa?

Malam tu air mata Wawa gugur juga. Wawa menangis. Menangis tanpa henti.

Dan malam tu dada Wawa sakit sangat.

to be..

Saturday, September 4, 2010

Episode 1

..sambungan kisah Macam Mana Mummy Jatuh Cinta dengan Daddy? (versi serius)



" Kadang-kadang kita tak hargai orang yang sayang kita sehinggalah kita merasai kehilangannya. "

Seminggu sebelum Ijan pulang dari Okinawa, Wawa menerima poskad ini.

______________________

Seminggu kemudian, di tempat yang dijanjikan. Wawa tunggu Ijan.

Tapi Ijan tak datang-datang.

to be..

Saturday, August 14, 2010

A Tribute to org-org LAMA .



Morning D.O.T family (sbb ak buat nie pagi nie, aku ponteng HX,sbb terlebih tdo) , mewakili budak-budak hingusan tahun 1 D.O.T 2010 nak feeling2 exited buat tribute kat angpaa suma . Excited gilaaa, boleegakk Argghhh .

baby tgh excited ne, so jgn ganggu baby tau !

Kami amat2 laa berase bangga, terharu, down, dan segala-gale perasaan setelahh wat performance Boria ari 2, dapat ape, Persembahan terbaik dgn 1st runner up kann, sungguh x sangka. Still kami bole feeling2 diva boria sbb ader persembahan terbaik pnyer award kann .

Mak !! baby dpt award, baby dah jadi diva . kau hadeew??

kami x mungkin laaa mampu rembat anugerah ngan nombor 2 tanpa anda suma . Rase pelik ponn ada bila tgk anda suma beria sgt train kami padahal anda bukan join boria ponn, dan akhirnyaa kami tau ape pasal. seriusly aku rase pada awalnya, (ni pandangan peribadi yg terlupe nk ckp mase dalam bulatan walaupon dah berpuluh juta kali duduk dlm bulatan) seronok sgt ke D.O.T niee?? aku masuk D.O.T ponn sbb kelab lain cam hempeh ( maaf, mungkin kerana strategi pemancingan 1st year yg lemah) .Lagi pulak ygk anda semangat mcm org gila terjerit jerit, terkinja kinja suruh bdk 1st year join, x bole lupa KK, menjerit jerit atas kerusi tetapi masih syukur laa sbb KK x bawak pisau . hahah

Korang, masuk laa D.O.T, kompem stay kolej ! cepat cepat cepat !

___________________________________________________________________

to senior ;

abg hazal ; bes jugak ade pengarah yg x brape nk reti marah, terase enjoy bukan main. selaku peng'sketch' dbwh abg Hazal, idea anda juga unikk & diperlukann .

kak pod ; haaaaa, ini yg paling puas di atas pentas time menari, tanpamuu x mungkin borai kita semeriahh ituu . kann kann kann?

se-o ; penipu besar, ckp x nk tolong kann. tp ang laa antara pnyumbang n sumber motivasi kat kamiorg, hahah. Mekasihh burung kedidi .**tibee jee.

kak leha ; "heh, pegi main bola tampaq kt tmpat lain, sbuk r, aku nk tulis blog pasai kak leha nehh!", sorry kak lehaa, ada org main bola tampaq sebelahh saya neh . kak lehaa mmg sgt bess r, x terkata . x bole nak keluaq dari mulut nie, kak leha mmg bes sgt ahh . idea boleh tahan sangat merepek , tp berkesann sgt2 ! !

kak wawa & abg Ijan ; kenpa tah tibew je combine name, xpe, saling pesan2 ye . kak wawa abg ijan, semoga berbahagia hendaknya ye, abg ijan sentiasa laa protect kak wawa dari segala bencana alam yg bole menghilagkan bibir mahal itu . Kau ingat org pas accident x kuat ka??

kak shira ; sumpahh anda laa savior boria D.O.T malam tu !! ( jap nk lap air mata, terharu sgt neh dgn kak shira ). klu kak shira xda, entahh laa pe jadi . Sbnrnye saya pernah terpikir, cane klu tibe jaah musik problem. x sangka lakk betoll2 jadi . cukup masin x fikiran aku?? kak shira juga penyeri boria hari tuhh . klu kak shira x da, kiteorg msti kurang semangat ( petikan dari kata-kata Hafizi )

Yuyu Mai ; budak2 paling kiuk miuk utk pesta konvo mlm 2, tenkiu sbb dpt bg aku feeling2 mcm budak2 ( cam budak2 terencat pon ye jugak ) klu yuyu x dak, susah skit kot nak bwk watak budak itew . hahah

Kak Wan ; huummm, baik lahh . rock it out beybeh . tanpa suara anda, x mungkin kita bole menang kan kan kan kann . timekaseh juga atas nasihat & kritikan membina anda kpd produksi boria ye .

Kak Dayah ; suara anda adalah sgt kiut, berlemak, merdu . sedapp mcm brownie SR . tenkiu sbb sanggup menyumbang jugaaak .

Kak Zai ; kami lambat skit mengenali anda, tp billlllleeeeeeeeee nk buat spaghetti lagi !! Nakkkk!!dah la dapat rase skit je hari tu . BUAT LA LAGI !! tenks la jgk sbb sanggup jd penyanyi latar , beybeeeh !

Arip ; ape ekk . bguihh laaa, personal tenkss sbb ajaq skit2 aku loghat utara . naseb aku x tercampur dgn loghat Kelantan, N.9, dan Iban . Selamatt, mekasehh weii !

Ismeth ; anda x pernah bersalah, tenkiu sbab jadi pengemudi audio yg sangat sangat berkaliber, wawasan ,cemerlang, gemilang dan terbilang kami . klu ismeth xda, mesti Vee x teringin nk ajaq kami . kann .

Abg Zul & Amir ; huha, suare base n tenor terbaikk r ! meriahh boria kitaa ari tuhh . *classification suara 2 aku hentam je.

Abg Palie ; oitt si haloba . hahah . anda seorang haloba yg bgus untuk produksi boria ni. bak kata Abg. Hazal, anda menjaga semua branch boria ari tu ; sketch, tukang karang, tarian, & penyanyi latar . itu adalh satu effort yg luar biasa . tepuk tgn utk diri sendiri ! yaaahhh

Abg Naz ; x da kata lain utk anda, D.O.T sentiasa perlukann andaaa !!!

kpd senoir & ahli dotters yg lain ; sama-sama laa kita terus menggemilangkan D.O.T, memetik kata kata abg naz ; jom memanusiakan manusia dgn teater !!


p/s ; nie post terpanjang dlm blog nie ke ??


Wednesday, August 11, 2010

pahlawan

dah lama perasan. baru nak jelaskan sekarang. ni laa antara pahlawan2 yang selalu membantu rakyat jelata di kala kesusahan. g mapley, g bangi, g kajang, g pasar malam, tolong tukar tayar, tengok orang eksiden, dan sebagainye lah!

Pahlawan Berkereta
Fatin - WLU Kenari
Pali - BJC Kancil
Pod - WRJ Saga
Wann - WNU Myvi
Arep - PFJ Waja

Pahlawan Bermotor *aku rase korg smart gile*
Say O - KBF Kriss
Ijan - WHT Kriss
KK - BKW Ego
Ismeth - Kadang2 xtau mane die dapat moto

trimas buat pahlawan2 sekalian. jasa anda amat dihargai =)

Wednesday, July 28, 2010

Thursday, July 15, 2010

Quote 3

situasi : melintas jalan
yang terlibat : say o, kk, wann

"aaa..duk belakang say o lah. kalau kereta datang, terpelanting balik. selamat sikit" Khairul Khairiyah Khasbullah, 15 Julai 2010

Mari Menulis!!!

Okay. Dah, sudah.

Hari-hari gerimis mengundang extra touching-touching dah habis. Gua dah selamat di rumah. Nanti gua lawat anda di sana.

Jangan sedih-sedih lagi.

Sudah berapa ya karya gua di sini? Sebagai pengasas blog jawapan yang paling senang untuk soalan itu adalah 'banyak'.

Jadi gua nak lu ushar karya-karya dalam link di bawah. Karya mana yang paling best? Karya mana yang agak kureng.

[Karya Gua]

Bukan apa. Saja suka-suka. Sebab subjek penulisan lepas ni adalah pasal KK pula. Baru gua sedar tak pernah ada cerita pasal dia lagi.

Jadi sila tunggu. Gua belum habis lagi.

Fin.

Monday, May 17, 2010

Memikat Seorang Diktator

Umur 17 tahun Wann dipilih menyertai PLKN. Gua tak dipilih. Tapi gua dengan gigih menulis surat pada Perdana Menteri Malaysia untuk dipilih menyertai PLKN. Kalau tak gua nak merajuk. Gua tak nak jadi warga negara.

Mestilah permohonan gua diluluskan. Sebab dalam surat gua tulis gua boleh menyamar menjadi gadis. Jadi gua aset penting kalau negara memerlukan spy nanti.

Maka gua dengan bakal awek gua ni pun ditempatkan di sebuah tempat terpencil. I like u'ols! Macam ni baru la menarik sedikit. Dan agak romantis di situ.

Dah nama dah jodoh. Gua ditakdirkan sekumpulan dengan Wann. Wah, bestnya. Boleh ah gua jogging sama-sama dengan dia. Gua tengok dia peluh. Dia tengok peluh gua. Gua lap peluh dia. Dia lap peluh gua. Terangsang gua memikirkan masa depan yang penuh romantik.

Tapi alangkah bengapnya PLKN. Pehal lak diorang asingkan lelaki dengan perempuan ni? Rupanya kena jogging dengan set-set lelaki je. Ceh. Macam gua gay la sangat!

Berkat sifat diktator Wann, dia dipilih sebagai timbalan ketua kumpulan. Lu jangan salah paham. Gua pun ada jawatan. AJK Keceriaan kumpulan.

Satu hari semua orang kena masuk hutan waktu malam. Ini ibarat pertandingan. Kumpulan mana yang masuk dan keluar dalam kadar yang paling cepat dan senyap akan menjadi juara. Ketua kumpulan gua, Rudy, sangat obses dengan kemenangan.

Berkali-kali dia diskas strategi dengan Wann. Padahal nak ngayat, ingat gua tak tau. Gua memang nak hentak dah mamat tu. Tapi sumpah gua tak berani! Badan macam gorila kot!

Gua pula dah berkali-kali kena warning jangan menjerit-jerit dalam hutan macam hari tu. Pressure lah gua. Banyak semut besar-besar kot dalam hutan tu.

Tapi tak apa. Pertandingan pun bermula.

Kumpulan lelaki berjaya keluar dan masuk dengan selamat. Gua langsung tak menjerit. Nasib baik Bob menutup mulut gua dengan tali pinggang dia masa kumpulan gua terserempak dengan babi hutan tadi.

Tapi kumpulan perempuan tak bernasib baik. Mereka bising dan agak lambat. Habis saja pemberian hadiah Rudy terus sound pada Wann depan ahli kumpulan.

Dia kata Wann ni macam diktator tapi langsung tak pandai handle kumpulan. Gua tengok muka Wann dah muram. Gua nak tumbuk Rudy tapi sumpah gua tak berani.

Tapi...

DUSH!!!! Gua tak tau dari mana datang. Buku lima gua tiba-tiba ja hinggap kat muka Rudy. Macam yang gua saspek. Sikit pun Rudy tak berganjak. Ok. Matilah gua lepas ni.

Hasilnya? Lebam kiri dan kanan muka yang tak akan dapat dibaiki oleh mana-mana pencuci muka. Kelangkang gua senak sangat. Gua risau gua mandul je ni bai. 3 hari juga gua dalam pusat rawatan.

Hari ketiga, Wann datang. Dia tanya gua,

"Pehal ko wat apa yang ko wat tu?"

"Entah. Gua rasa gua buat sebab gua tak nak lu sedih kot." kata gua tapi masih lagi senak.

"Itu saja?" Wann tanya gua lagi dalam nada bengis.

"Err, entah. Tak ada motif kot. Gua pun tak tau."

Wann tersengih. Gelak kecil. Dia bergerak ke arah pintu. Sampai di pintu, dia tengok muka gua. Dia senyum kat gua.

Gua tengok senyuman tu baru gua teringat sebab apa gua tumbuk Rudy. Sebab tu lah.

Fin.

Monday, May 3, 2010

Watashi wa Sukides di Okinawa

Sudah 3 tahun selepas Ijan memberi kad kepada Wawa. Sudah 3 tahun juga Ijan sudah putus hubungan dengan Wawa. Ijan tak tahu Wawa masih tunggu dia atau tidak. Tapi Ijan masih lagi tegar. Menanti lagi 2 tahun untuk mengotakan janji pulang kepada Wawa.

Ijan hot. Sumpah hot. Sehot cabai Melaka di Okinawa. Mesti ada saja manusia sepet di Okinawa yang terpikat dengan Ijan di sana.

Salah seorang gadis yang meminati Ijan adalah seorang gadis comel yang bernama Maria. Maria juga tak kurang hotnya. Sudah banyak lelaki yang menginginkan Maria sebagai kapel tapi Maria rejek semuanya.

Kecuali Ijan.

Ijan mampu menambat hati Maria.

____________________________________

Suatu hari Maria membuat keputusan untuk konfess kepada Ijan. Dia panggil Ijan masuk bilik. Bilik darjah.

Maria konfess,

"Ijan, watashi wa sukides."

Bangga betul Ijan ada orang comel suka dia.

Dia senyum. Sudah start blushing, dan dia bilang.

"(dalam loghat Okinawa) Maria, awak memang comel. Bahkan awaklah orang Okinawa paling comel pernah saya jumpa. Tapi ada orang di Dungun lagi comel dari awak."

Maria bingung. Maria frust. Akibatnya Maria menjadi pelakon kegemaran Ismeth 5 tahun kemudian.

Fin.

Sunday, April 25, 2010

Update Surat Yuyu

Pagi tu gua pergi sekolah. Bajet nak jemput Yuyu belanja dia cendol dekat simpang 4 sebelah surau. Biasalah, cucu kesayangan.

Pergi sekolah, gua jumpa Yuyu tengah muram di kantin. Mata dah merah. Gua dah boleh bajet apa yang berlaku. Curi cabai Ijan lagi lah tu.

Sampai ja, dia terus cerita.

"Danish dah tak suka kita. Dia suka perempuan lain. Sebab perempuan tu ada model figura Optimus Prime."

Gua teruja dengar perkataan model figura. Pandai pula budak-budak zaman sekarang sebut perkataan model figura.

"Dah. Yuyu nangis ke ni?"

Dia angguk saja. Mata dah mula berair balik. Gua panik. Gua usap kepala dia. Gua bagi nasihat.

"Biasalah tu Yuyu."

Air mata dah bertakung. Dah nak keluar. Ah, sudah. Apa aku nak jawab kat Wawa nanti? Aku nasihat lagi.

"Kadang-kadang sejauh mana kita berjalan, setinggi mana kita melompat, selaju mana pun kita berlari, kita tak akan dapat puaskan hati orang yang kita sayang. Memang sakit. Tapi..."

Alih-alih, air mata mengalir juga. Tapi bukan air mata Yuyu.

Fin.

Tuesday, April 20, 2010

Yuyu pun Ada??



Malam tu malam Jumaat. Ijan Muslimin macam biasa. Tengok Smack Down di TV3. Sambil makan cili. Wawa pula sibuk mengemas rumah. Yuyu mengamuk tadi. Habis mainan dicampakkan. Habis botol ubat batuk dipecahkan. Maklumlah, tekanan nak UPSR.

Sedang si Wawa mengemas, dia terjumpa satu nota yang menarik. Terus dia memangil Ijan.

"Sayang!"

Ijan pantas respon.

"Adoi, cabai! Pehal lu, sayang?"

"You tengok apa yang I jumpa dalam beg sekolah si Yuyu ni."

Kata Wawa sambil menunjukkan sekeping nota. Surat cinta.

_____________________________

Hai. Nama awak Yuyu kan?

Nama kita Danish. Awak mesti tak kenal kita. Awak kelas depan, kita kelas belakang. Tak apalah. Awak mesti tak tau kenapa kita hantar surat ni kat awak kan?

Kita nak cakap yang kita suka awak. Suka sangat.

Awak mesti terkejut kita hantar surat ni kat awak kan? Awak mesti seperais. Kita suka gila kat awak tau. Kita selalu buat-buat pergi toilet masa kelas. Tapi kita bukan nak kencing. Nak berak apatah lagi. Kita nak tengok awak. Yawwww~

Kawan-kawan kita tak tau kita suka awak.

Rumah kita dekat je dengan rumah awak. Rumah kita dekat dengan rumah Ah Seng. Alah, yang ada anjing bulldog besar tu. Anjing tu pernah gigit kaki kita. Mak kita cakap kita ni kurus, anjing tu ingat kita ni tulang.

Kita ingat lagi masa kita jumpa awak. Hari tu kita tak buat kerja sekolah. So kita kena denda kahwin olok-olok dengan Salleh. Sebab Salleh pun tak buat kerja sekolah juga. Salleh lagi teruk, satu soalan pun tak buat. Mesti la Cikgu Siti marah.

So kita kena pergi dari kelas ke kelas. Kena baca nota ni.

"Nama saya Danish. Nama kawan kita Salleh. Kami tak buat kerja sekolah. Kami dah tak nak belajar. Jadi kami bercadang nak terus kahwin."

Masa kita pergi kelas awak, kita nampak awak tidur dalam kelas. Kita nampak air liur basi awak melimpah-limpah atas buku Geografi darjah 4. Kita terus terpikat kat awak.

Sejak hari tu, kita decide nak kahwin dengan awak. Kalau boleh awak beritahu la mama dengan papa awak. Esok kita boleh datang merisik awak.

Okaylah. Mak kita dah panggil makan nasi. Lagipun kita nak buat Math jap lagi. Kita taknak kahwin dengan Salleh lagi esok.

Kita harap awak dapat balas surat ni. Kita ada hantar roti Butterscotch ni sebagai tanda kita couple.

Mulai esok awak panggil kita boyfren boleh?

Dari boyfren awak,
Danish.


_____________________________

Terus Wawa dan Ijan tergelak besar selepas membaca surat itu.

"You tengok ni sayang? Tak sangka Yuyu pun ada."

Ijan pandang Wawa. Ijan cakap,

"Alah, macam kita muda-muda dulu juga lah."

Ijan pandang Wawa. Ijan senyum. Wawa senyum.

Malam tu lampu rumah Yuyu padam awal. Tak sempat Smack Down habis lagi.

Fin.

Monday, March 22, 2010

Along


Arwah mak dulu pernah cakap, "Orang yang paling kerap gaduh dengan hang tu la yang akan jadi paling rapat dengan hang."


Famili Along memang kaya. Long Palie ada Ferrari BJC. Long Fatin ada Mercedez WLU. Paling tak tahan anak Along, Wann ada Mini Cooper WNU. Memang kaya.

Along kenal masa mereka mula mengecap kejayaan duniawi. Masa tu mana mampu lagi beli Ferrari dan Mercedez. Hanya mampu beli Kancil dan Kenari saja. Mana-mana pergi hanya dengan kereta tu.

Palie adalah seorang akauntan, sedangkan Fatin pula adalah auditor di dalam sebuah syarikat yang sama. Setiap bulan hanya mereka saja yang mampu merangkul gelaran pekerja terbaik. Sampai satu tahap pekerja lain pun dah fed up nak buat kerja kerna serajin mana pun mereka kerja mereka takkan dapat mencapai status kejayaan Palie dan Fatin.

Keistimewaan Fatin adalah beliau senang ingat jalan. Jalan nak ke Jabatan yang berlainan di dalam pejabat pun beliau senang ingat. Oleh itu dia jadi senang nak buat kerja. Suruh la pergi mana pun, dia mesti tau.

Keistimewaan Palie pula adalah dari segi kepanjangan beliau. Hurm. Oh. Itu saja keistimewaan Palie.

Disebabkan sifat daya saing yang tinggi, maka mereka sering saja bergaduh. Sering ingin menarik perhatian bos untuk mendapatkan projek yang bernilai tinggi. Jadi kerap kali jugalah orang pejabat melihat Fatin membelasah Palie secara fizikal. Dan kerap kali jugalah orang pejabat melihat Fatin membelasah Palie secara fizikal lagi. Fatin memang kuat.

Satu hari syarikat mendapat tender untuk mereka tandas awam paling mesra alam dalam sejarah. Projek ni bernilai RM2 juta. Macam biasa Palie dan Fatin akan melobi diri sendiri untuk menjadi Pengarah Projek ini.

Paling best apabila bos umumkan Fatin dan Palie akan menjadi Pengarah Projek bersama sebab bos tak nak projek ni gagal.

Maka bermulalah proses kerja Palie dan Fatin. Mereka kerap juga bergaduh. Berebut nak cawan yang sama. Berebut tempat parking. Pernah sekali Fatin marah dengan Palie dia stapler kening Palie.

Macam tu la setiap hari. Sampai la hari present paper work pun mereka bergaduh lagi. Tapi kali ni bergaduh besar gila. Palie kurung Fatin dalam toilet. So Palie present sorang-sorang. Projek lulus, Palie dapat pujian.

Fatin apa lagi. Setelah tumbuk pecahkan pintu toilet dia terus belasah Palie. Fatin sangkut leher Palie di pintu pejabat. Sebulan Palie koma di hospital.

Namun sejak hari tu diorang dah tak bercakap lagi dah. Dan sejak hari tu, diorang dah tak dapat lagi anugerah pekerja terbaik. Anugerah tu sekarang dimonopoli seorang lelaki nama Marzuki. Tapi itu cerita lain.

Tapi entah kenapa dalam diri Fatin dan Palie ibarat ada kekosongan.

Suatu hari Fatin kena marah dek bos akibat tersilap buat laporan. Menangis dia seorang diri di cubicle. Kebetulan Palie nampak, dia tanya kenapa.

Fatin apa lagi, terus maki-maki Palie. Dia kata Palie nak cari gaduh dengan dia. Dia dah la tengah sedih sekarang ni.

Palie kata,

"Tenang la sikit. Jangan ikut sangat amarah tu."

"Kau ingat kau siapa? Kau nak gaduh lagi ke?"

"Rileks Fatin. Jangan buat aku bengang. Aku bukan nak gaduh."

"Habis kau nak apa? KAU NAK APA?", jerit Fatin. Menangis.

"Aku nak..."

"Kau nak susahkan aku lagi?"

"Tak. Jangan.."

"Habis kau nak apa, sial???!!!"

"AKU NAK KAU!"

Fatin terdiam. Seisi pejabat pandang Palie dan Fatin. Fatin menangis lagi. Palie macam biasa, gelabah.

Sejak hari tu Fatin dan Palie terus bergaduh. Setiap hari bergaduh. Mesti tak akan ada hari tanpa suara jerit mereka.

Dua tahun kemudian mereka berkahwin.

Saturday, March 20, 2010

F.A.M.I.L.I - Personifikasiku Atas nama Osman

Osman bukanlah seorang pelajar yang cerdas mahupun cergas. Bahkan dalam bahasa Melayu klasiknya Osman boleh dikategorikan dalam kategori super lembap. Jadi tak hairanlah dia sering dibuli oleh rakan sejawat.

Suatu hari Osman jumpa segerombolan orang.

Orang di sini banyak buat aktiviti dengan Osman.

Mereka makan larut malam di restoran antarabangsa dengan Osman.
Mereka bergelak tawa dengan Osman.
Mereka keluar makan cendol dengan Osman.
Mereka keluar shopping complex terkemuka dengan Osman.
Mereka jaga Osman masa demam.
Mereka bagi T-shirt yang dibalut helaian plastic bag kat Osman.
Mereka ada untuk senyum ketika Osman tak mampu senyum.
Mereka buat Osman senyum. Ketawa. Dan menangis.

Osman senang dengan mereka. Osman balik rumah. Osman nak buat group FB untuk golongan ni. Tapi Osman tak tahu nak namakan kumpulan ni. Osman selak kamus. Osman selak dan selak.

Last baru Osman jumpa 1 perkataan yang paling sesuai.

"FAMILI"

Fin.

Thursday, March 18, 2010

Dragon Ball : Fantasi Seorang Realis

Dalam dunia ni ada Dragon Ball. Yang sebenarnya Dragon Ball ada 7 biji semuanya. Apabila 7 biji Dragon Ball dikumpul, maka Dewa Naga akan muncul dan menunaikan hajat yang dipohon oleh orang yang menyeru beliau.

Hero cerita ini nama Amirul. Beliau hensem dan berasal dari Kuala Terengganu.

Kisahnya bermula begini.

Amirul tak pernah menyedari akan kewujudan Dragon Ball. Suatu hari dia menyelongkar laci boxer ayahnya. Di celah-celah boxer ayahnya dia terjumpa sejenis bebola yang bersinar. Oh, Dragon Ball rupanya. Dia jadi konfius.

Dia cari lagi kawasan rumahnya. Di dalam kotak TV ada lagi sejenis Dragon Ball. Sekarang Amirul dah ada dua Dragon Ball. Bintang dua dan bintang lima. Amirul buat research. Baru lah dia tahu akan kehebatan Dragon Ball yang diperkatakan. Maka Amirul mengambil keputusan untuk mencari lagi 5 Dragon Ball bagi memenuhi hasrat beliau. Dengan bantuan AJK Duniawi, Amirul cuba mencari 7 biji Dragon Ball.

Dragon Ball Bintang 6 :

Dragon Ball ini dijumpai di sebuah kampung. Kampung ni huru-hara. Budak perempuan kerap diculik oleh seorang gergasi. Maka Amirul terpaksa menggunakan akal untuk mengalahkan gergasi itu bagi mendapatkan Dragon Ball yang diidamkan.

Gergasi tu nama Ismeth. Baru-baru ini dia menculik seorang gadis bernama Maria Ozawa. Amirul dah ada plan.Gergasi tu datang dekat dia sogok dengan nasi beriyani cheese. Terus gergasi tu cair. Maka dapatlah Amirul Dragon Ball bintang 6.

Dragon Ball Bintang 1 :

Dragon Ball ini dimiliki ahli pencak gusti terhebat. Ijan. Amirul tahu kalau lawan Amirul mesti kalah. Jadi dia kena pasang plan baik punya.

Ijan suka tengok gusti. Ijan suka makan cabai. Ijan suka tengok gusti sambil makan cabai. Malam tu Ijan tengok gusti sambil makan cabai lagi. Diam-diam Amirul ambil remote, tukar cerita porn. Tersedak Ijan, tangan tak sengaja masukkan cabai dalam mata.

“Arghhh!! Cabai masuk mata! Cabai masuk mata!”

Dragon Ball Bintang 4 :

Kalau Amirul nak Dragon Ball ni Amirul kena kalahkan Is dalam satu pertandingan PES. Is hebat main PES. Is paling hebat main PES. Amirul takut. Terus rasa nak terkecink.

Is dengan bangganya berkata kalau Amirul berjaya skor satu je pun Amirul dah dikira menang. Amirul naik semangat. Apa lagi dia terus on. Takkan sebiji pun tak boleh menang kan?

Baru 1st half Amirul dah kena 23-0. Amirul tukar strategi. Amirul yakin boleh menang kali ni. Amirul pakai dua winger. Attack dari kiri kanan padang. Is jadi keliru. Dapat pada winger kiri Amirul, Amri Yahyah. Dia dummy, macam nak cross tapi dia gelecek Insua. Amri pass pada K Soley. Is cuba block pakai Carragher dan Skrtel, Is yakin boleh block.

Amirul dengan spontan cabut bulu kaki Is. Is menjerit. Reina own goal.

Amirul menang 1-23.

Dragon Ball Bintang 7 :

Ini pengembaraan paling merbahaya. Dragon Ball ini dimiliki seorang gadis bernama Leha. Dah berapa ekor dinosaur yang telah berjaya Leha kalahkan dengan sekali hentak saja. Dia juga ada serangan rahsia. Laser tahi lalat. Serangan itu dianggap lebih berbahaya dari bom atom.

Amirul terpaksa berlawan dengan Leha kali ni sebab Leha tak ada kelemahan. Amirul cuba tampar Leha, Leha tampar balik. Berpusing Amirul.

Masa Amirul cuba untuk bangun kepala Amirul pening. Leha mengumpul tenaga untuk serangan laser tahi lalat. Masa tu seorang mapley datang bawa sambal lebih. Leha tembak. Amirul elak. Kena mapley. Mapley hangus. Sambal tumpah.

Leha menyesal gila-gila. Amirul berjaya dapatkan Dragon Ball. Sama ada Leha menyesal disebabkan kehilangan sambal atau mapley masih menjadi tanda tanya ke hari ini.

Dragon Ball Bintang 3 :

Dragon Ball ini dimiliki Palie. Amirul terpaksa mencuri Dragon Ball tersebut. Tapi disedari oleh Palie. Palie pun apa lagi, kejar Amirul. Makin lama makin dekat. Maklumlah kaki Palie kan panjang.

Amirul selit sana. Palie pun selit. Amirul selit sini. Palie turut selit. Amirul selit bawah tiang. Kepala Palie tersangkut, tak dapat kejar. Leher Palie tergeliat. Amirul terlepas.

Sekarang tibalah masa Amirul memanggil Dewa Naga. Dewa Naga keluar. Muka sama macam Fatin. Dalam hati Amirul berkata “ So duniawi”.

Amirul pun minta,

“Kawe nak awek pandai masak, comey, pandai, sopan-santun, dengar kata, putih melepak, kaya, tak bergantung pada hasbend, tak pendek tak tinggi, senyum manis, sayang kawe, ambil berat pasal kawe dan lawa!”

Dewa Naga buat muka terbeliak,

“Gila. Mana ada orang macam tu dalam dunia ni.”

Amirul terbeliak. Amirul geram Amirul acungkan jari tengah pada Dewa Naga. Sambil bilang,

“**** you!”

Friday, March 12, 2010

The Story of a Charmless Man.



Satu masa dulu ada sorang laki ni, namanya Kasim. Dia ni asal dari Utara, kalau ikut One Piece dia berasal dari North Blue macam Sanji. Hobi mamat ni? senang je. Bagi kat dia benda2 fantasi yang tak dapat disentuh tapi nampak dan boley dikawal, setel. Jangan salah paham pulak, dia bukan peminat setia benda2 "tu..emm.." macam mana kawan dia sorang tu, Temsi namanya. Tapi kalo dah nak bagi..boley gak r, sebab dia pernah ternampak dialog ni dalam satu movie omputih mana tah, "Hell man!..i'm no angel"..juga pernah terdengar satu ceramah agama oleh ustaz mana tak ingat yang menyebut "tak ada manusia di dunia ini yang bersih dari segala dosa dan nafsu."..pandai dia mengaplikasikan tahap maksimum ayat2 itu. Memang pandai.

Kasim bukan dari golongan kaya, family dia pun biasa2 saja.Kerja makan gaji. Jadi, kalau nak ajak kasim g shopping, mintak maaf la. Dia x akan ikut kecuali benda2 yang dia interested ada dan mampu dibeli. Tengokla baju2 dia pakai, semua sponsor dari abang, abah juga kawan2 time final day kat sekolah. Tak pernah lagi dia beli baju pakai duit poket sendiri. Tapi kalau benda yang dia suka gila, suka nak mampos, sampai rm700 pun boley lesap dalam sepetang je. Entahla, Kasim ni bodo atau bijak dalam mengurus wang.

Satu hari kasim dapat tawaran masuk u. Apalagi, masuk saja!! Dapat pulak u yang boley gak r tahan namanya. Sepanjang kat sana, Kasim berhasrat nak dapat result yang bagus. Tapi, impian x semuanya jadi kenyataan. Result Kasim cukup2 makan je. Ada jugak kadang2 Kasim nak repair result( nak naik pointer), tapi tak jadi2 pun..

Hidup Kasim kat u pun ok2 je. Ada benda yang dia paling suka main, ada vespa satu, ada baju seluar kasut, setel masalah. Tapi mula2 Kasim x rasa anything special pun kat sini, sampaila dia masuk kelab gamelan. Sebab Kasim masuk? x tau. Nak kata ada gadis2 comel, memang ada. tapi itu bukan minat utamanya. Dapat makan free? tipu. Kadang2 (selalu jugak) Kasim kluarkan duit untuk aktiviti2 lagho dan upacara makan sesama ahli kelab gamelan. Tapi Kasim suka kelab tu. Bukannya sebab dia minat gila dengan gamelan, tapi dia suka dengan orang2 kelab tu. Itulah sebab dia stay kat kelab tu sampai skarang. Tapi Kasim tak pernah cakap apa yang dia rasa kat kawan2 gamelan dia. Biasala, ego tahap tertinggi.

Kasim ni baik orangnya, tapi banyak orang takut dengan dia. Bukan sebab dia suka pau nasi orang, juga bukan sebab dia suka pukul orang secara tiba2. Tapi sebab muka dia yang agak garang la kononnya. Cukup susah nak bagi Kasim marah. Tapi Kasim rasa sangat annoyed bila ada orang tanya "Kasim, ko dah ada awek/gf/buah hati?" Bukan apa, Kasim selalunya jawab jujur "x da." Yang buat dia annoyed, bila ayat seterusnya "la tak kan xdak kot??(dngan muka hairan tahap nirvana)."
Mustahil kalo kata Kasim x mau ada awek, dia pun orang jugak. Tapi dia pun takut2 jugak kalo ada awek, sebab dia pun orang gak. Pernah Kasim sekali dua cuba menekel gadis2, tapi semua gagal. Kali pertama zaman sekolah, latest, zaman moden. Ada sekali tu waktu akhir2 zaman sekolah. Tengah lepak ngan member ramai2, tetiba diorang cerita pasal awek. Dalam hati Kasim "ha sudah.."..last2 ada sorang tu dengan selambanya cakap " hang Kasim sampai la takda awek, hang memang loser." Babi. Kata Kasim dalam hati. Hang yang cakap tu pun takdak, siap dilabel budak laki paling geli oleh budak pompuan lagi. Kata Kasim dalam hati sekali lagi. Kasim memang emo habis pada hari itu.

So, bila kat u, dia selalu nampak pasangan2 romantik naik moto sekali. Kasim setkan dalam otak dia, "oh diorang moto power2, motor virago, harley, ninja,..aku vespa buruk je..". Nanti kakau Kasim beli kereta kuda, mesti ramai yang mahu naik dengan dia. Hahaha. Tapi Kasim tak kisah sangat semua tu. Sebab Kasim ada kawan2 gamelan dia. Merekalah sumber inspirasi Kasim. Kalau Kasim tension ke, apa ke, memang Kasim akan hang out dengan diorang. Kasim tahu yang dia sayang mereka semua, dan Kasim harap keadaan itu akan berterusan. Tapi kadang2 Kasim terasa dia begitu jauh dengan kawan2 gamelan dia. Kadang2 dia tak tahu apa yang kawan2 gamelan dia tengah cakap. Kadang2 Kasim rasa dirinya macam tak wujud kat situ. Kesian kat Kasim.

Satu hari, Kasim mimpi. Dalam mimpi tu, dia sedang berjalan sorang2 dalam ruang yang kabur2 ala game Silent Hill yang dia suka. Baru jalan seminit tak sampai, dia nampak kawan2 skolah rendah jalan selisih ngan dia, kawan2 skolah menengah, kawan2 kat matrik, dan last skali kawan2 kat u. Kasim cuba nak panggil diorang, tapi macam tak boleh. Kasim terus jalan lagi, dan last skali dia sampai ke sebuah lubang besar yang sangat gelap, mungkin sebab terlalu dalam. Kasim nak tahu apa yang ada kat situ, so dia terjun masuk dalam lubang. Dalam tengah free fall tu, memang cuak rasanya. tapi tiba2, Kasim dah berada kat tempat yang dia sangat kenal. Bilik dia ngan kawan2 gamelan dia berlatih main gamelan.. Situ, Kasim nampak diri dia sendiri dengan kawan2 gamelan dia tengah ketawa, berseronok, melawak bersama. Kasim perhatikan mereka semua dan baru Kasim faham.

Kasim tersenyum, dan Kasim terus bergerak meninggalkan bilik itu..


Wednesday, March 3, 2010

Air Mata Malam Jumaat

Karya Asal : Wann Afzan


Hari ni hari Khamis. Nak tak nak esok mesti hari Jumaat. Dan kalau dah hari Jumaat mesti dapat jumpa dia lagi. Rasa macam dah lama sangat tak jumpa dia . Dan dia pun asyik marah-marah saja sebab aku dah lama tak jumpa dia. Tapi, aku bukan sengaja tak nak jumpa dia, aku sibuk.

Namun seteruk manapun dia marah dengan aku, aku sedar dia memang sayang gila dengan aku.

______________________________

Bila aku jumpa dia, aku mesti rasa nak peluk cium dia puas-puas dan tak mahu lepas. Tapi realitinya tak. Aku jumpa dia. Aku senyum. Sebab? Ego. Dalam telefon aku selalu cakap “Love you!! Muah muah!”. Tapi bila di depan, aku masih dengan gaya cool aku. Ego.

Namun sehebat manapun ego aku dengan dia, aku sedar dia memang sayang gila dengan aku.

______________________________

Kawan-kawan aku selalu cakap, “Kau ni mesti manja dengan dia kan?”. Aku pula mesti jawab lepas tu, “Mana ada! Dia yang nak manjakan aku.” Ego lagi. Itulah dia. Bila bersama dengan dia aku jadi segan. Yelah, segan. Malu la nak manja-manja depan orang ramai, kawan-kawan dia dan aku. Malu la aku. Tapi dia tak pernah malu nak pegang tangan aku depan orang ramai. Dia tak pernah malu nak betulkan tudung aku depan kawan-kawan dia. Aku terharu. Sebab aku sebenarnya suka dia manjakan aku walaupun aku dah biasa hidup dalam dunia ego yang dah tak perlu dimanjakan dia.

Namun sejauh mana sekalipun aku menafikan yang aku sangat menagihkan belaian dia, aku sedar dia memang sayang gila dengan aku.

______________________________

Dia juga sangat suka belikan barang untuk aku. Baju, selendang, malah barang keperluan aku pun dia sanggup bayarkan untuk aku. Walaupun masa tu dah hujung bulan. Walaupun dompet dia pada masa tu lagi banyak partikel habuk dari not-not merah dan biru. Aku bukan tak pernah cakap nak beli sendiri benda-benda tu. Tapi dengan selamba dia suruh aku simpan duit, dia kata duit dia cukup untuk tampung aku. Yelah, duit aku pun pinjaman dari kerajaan. Memang aku kena berjimat. Tapi dia tak pernah macam tu dengan aku. Dia beli saja apa yang aku nak. Aku? Aku hanya mampu beli barang untuk dia pada hari-hari yang istimewa saja.

Namun walau sebanyak mana pun dia berbelanja untuk aku, aku sedar dia memang sayang gila dengan aku.

______________________________

Dan bila aku sibuk sampai tak ada masa nak jumpa dia, dia masih akan tanya aku, “Wann sihat? Dah makan?”. Aku tahu. Hakikatnya dia rindu dengan aku. Aku tahu. Sebab aku juga sangat sangat sangat sangat sangat rindu dengan dia. Maklumlah dah lama tak jumpa, telefon pun jarang. Kerap mesej saja. Rasa macam nak peluk cium dia kuat-kuat dan tak nak lepas sampai infiniti. Dan hakikatnya bila dah jumpa, aku jadi segan. Peluk sekadar pelepas rindu saja.

Namun walau macam mana pun aku layan dia, aku sedar dia sayang gila dengan aku.

______________________________

Hari khamis ni, aku pergi jumpa dia. Aku tak tahu dia sedar tak aku di sebelah dia. Dia sakit. Doktor cakap dia sakit tenat. Dia dah tak sedarkan diri masa tu. Masa tu aku dah tak peduli. Aku menangis. Sebab aku tak tahan. Dada aku sakit. Aku menangis. Sebab rasa kesal selama ni aku tak pernah sempat nak cakap kata sayang tu kat dia. Aku menangis. Sebab aku tak pernah biar dia rasa sayang aku kat dia. Aku kuatkan hati. Aku bisikkan semuanya di telinganya.

“Mak, aku sayang kamu. Aku rindu kamu. Dan aku pohon maaf di atas segala kesilapan yang pernah aku lakukan padamu. Dan aku merelakan kau pergi.”

Memang. Memang aku rindu dia. Memang dada aku penuh dengan rasa kesal walau aku tau rasa kesal ni tak elok. Aku harap yang membaca dan pernah rasa akan faham perasaan ini.

Namun, walau macam mana sekalipun, aku nak dia tau yang aku juga sayang sayang sayang sayang sayang sayang sayang gila dengan dia.

Mak. Aku rindu sama kamu.