Thursday, June 2, 2011

Review : Nur Kasih the Movie dan sedikit Pirates of the Carribean dan One Piece! Yay! Aku dah tengok! (Alang-alang tajuk dah panjang)





SPOILER ALERT !!!!

Aku tak peduli apa kata korang. Tapi aku rasa ini dah jadi the best Malay movie of the year. Dan tak ada sesiapa yang boleh sangkal the fact, either korang suka drama/filem Melayu atau tak, Nur Kasih adalah suatu fenomena di dalam tahun 2009. So aku nak review sedikit tentang filem ni.

1. Pengarahan
Ini Khabir Bhatia. Pengarah yang paling kreatif dan inovatif yang pernah ada. Sinografi, teknik dan penceritaan dia memang superb. Though bagi aku cerita ni sangat laju dalam 45 minit pertama sebab banyak sangat Khabir nak ceritakan. Tapi macam biasa, macam Cinta, Sepi dan Setem, Khabir berjaya masukkan unsur kekaguman yang membuatkan aku tersenyum dan berbisik 'a typical Khabir Bhatia show'. Aku tak nak cerita unsur kekaguman sebab nanti yang nak tengok dah tak kagum dah.

2. Skrip
Ini ditulis Mira Mustaffa, isteri Khabir. Memang hebat. Serius. Ayat dia memang sangat menusuk la, macam cerita cinta biasa la. Cuma cara dia selitkan everything so that it become a whole is truly first class. Semua karakter nampak penting walau dia datang sekejap ja dalam cerita ni. Dan storyline Mira Mustaffa pun memang sangat twisted la in term of ending. Yang dah tengok filem Khabir tau lah.

3. Lakonan
Cuma ini aku kurang puas hati. Aku tengok dalam filem ni Fizz Fairuz yang paling berat diikuti oleh Remy Ishak. Tapi entah, untuk bahagian sedih dan berat, aku tak nampak sangat diorang deliver. Tapi kalau adegan adik beradik memang masuk. Nampak sangat Aidil tu abang, Adam tu adik. Tiz pun kurang bagi aku, dia nampak flat dalam cerita ni.

Tapi kredit untuk Muniff Isa dengan Liza Abdullah (Mak). Watak mak tu tengok macam mana pun still nampak sangat penyayang.

4. Plot
Untuk 10 minit pertama, semuanya okay. Khabir main scene kasi nampak twisted sikit so kita akan terus tengok dan meneka. Tapi untuk 35 minit lepas tu, plot terus naik. Sangat laju. Sakit kepala aku nak keep up. Banyak benda jadi dalam 35 minit tu. Sampaikan apa yang jadi sekarang membuatkan aku terlupa apa yang dah jadi 10 minit lepas.

Lepas tu plot turun balik dan the story move on gradually.

5. Ending
Macam cerita dia yang lain, aku suka gila ending dia. Hampir menangis tengok ending dia.

***

Fakta sikit pasal Pirate of the Carribean.

Nama sebenar Blackbeard adalah Edward Teach.

Siapa yang baca One Piece akan tahu watak Blackbeard dalam tu, Marshall D Teach memang ambil terus Blackbeard ni. Tapi tak ramai yang tahu watak Whitebeard pun diinspirasi dari sini juga. Nama Edward Newgate itu diambil dari nama Edwad Teach ni.

Watak Barbossa dalam filem ni adalah sebagai privateer, lanun yang dihalalkan kerajaan England untuk menentang Sepanyol. Eiichiro Oda ambil privateer untuk menginspirasikan Shichibukai.

Oh tengok karakter Barbossa dan Zeff One Piece. Aku tak kata sama, tapi....

okay dah, bai!

fin.

2 comments:

wann afzan™ said...

"okay dah, bai!"
super duper pondan mondan

say- O said...

one piece satu komik yang ajak kita berfantasi dan berfikir di samping sejarah sket2 dia cedok. ok tu je.