Monday, January 26, 2015

Monarki [26 Jan 2015]

Encik Vernon adalah seorang lelaki Perancis yang garang. Menurut khabar angin, perangai garang Encik Vernon itu kerana dia punya darah pendekar Perancis.

Encik Vernon mengusap misainya sambil memerhati Tuah, Jebat dan Lekir. Masing-masing berdebar melihat mata Encik Vernon.

"Hari ini aku akan ajar kamu semua erti kehidupan." Encik Vernon jerit kuat.

Mulut Tuah, Jebat dan Lekir melopong kagum melihat Encik Vernon, orang asing dari Eropah, cukup fasih berbahasa Melayu.

Ini satu perkara yang mengagumkan, jerit Tuah di dalam hati.

"Wahai, Encik Vernon. Sesungguhnya aku tak sangka kau, orang Perancis boleh bertutur bahasa Melayu dengan cukup fasih. Sungguh benarlah kata-kata bangsaku, mereka yang datangnya dari Barat memang genius!" Tuah tiba-tiba bersuara. Melihat reaksi Tuah, Jebat dan Lekir mengangguk tanda setuju.

Encik Vernon senyum puas.

Sebenarnya Encik Vernon asalnya dari Kuala Nerang, anak seorang petani Kuala Nerang dan guru yang berasal dari Perancis. Encik Vernon tidaklah segenius mana memandangkan dia tidak mengambil SPM.

"Kawan-kawan! Marilah kita ambil Encik Vernon selaku guru kita! Dia berasal dari Eropah, punya darah orang Perancis yang garang! Hanya dia selayaknya jadi guru kita!" Tuah jerit lagi penuh semangat.

"Yeargh!!" Jebat dan Lekir sahur jeritan Tuah.

Encik Vernon senyum lega. Sekali lagi keturunannya telah menyelamatkan hidupnya.

1 comment:

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)