Monday, December 31, 2012

Palie, Sebilah Pedang Samurai dan 6 Zombie Tangkas


Kata orang ada 6 tahap kesedihan (yang melibatkan kematian). Ianya bermula dengan kejutan, penafian, kemarahan, proses menawar, depresi dan penerimaan.

Palie tak tahu dendam berada di tahap yang mana. Dia cuma mahu membalas dendam di atas kematian isterinya.

Segalanya berlaku dengan terlalu cepat. Kematian Rozana tak sempat dia tanggisi, tak sempat dia ratapi.

Bau ros minyak wangi Rozana masih bermain di hidung Palie. Palie menghunuskan pedang samurai yang diambil dari loteng rumah. Pedang samurai itu berkilau di bawah sinar mentari. Cecair merah pekat menitis-nitis dan hujung pedang tersebut.

Pedang samurai yang ditempa pada era Meiji itu seakan-akan berdengung dahagakan darah. Enam zombie yang sedang meratah tubuh badan Rozana mengalihkan perhatian pada Palie. Konco-konco mereka - Kelawar Syaitan yang boleh memuntahkan asid - sudah habis dipancung oleh Palie. Hanya tinggal zombie tersebut.

Palie membuka baju kemejanya yang sudah berlumuran darah. Lukisan seekor naga sedang membaham ikan emas terukir di belakang badan Palie. Mata naga itu menyorot ganas memandang ke infiniti.

Palie membetulkan kekudanya. Pedang samurainya dihunus rapi. Air matanya sudah kering.

Palie bergerak laju. Zombie pertama tidak bersedia. Palie pancung tangan, kaki dan kepala dalam sekali jurus. Zombie kedua dan ketiga bergerak laju ke arah belakang Palie. Gigi dan kuku tajam dihunus pada Palie.

Palie melompat. Dia menghunus pedangnya dengan sepantas kilat! Bumi terbelah dua. Namun 3 zombie lagi sempat melompat ke udara.

Zombie keempat bergerak di utara menghampiri Palie. Palie sedar perlawanan di udara tidak akan memihak padanya. Lantas Palie hanya mampu bertahan semasa dipukul zombie tersebut.

Palie rebah. Tiga zombie tersebut mengepung Palie. Palie tenang.

"Kamu sudah terkena jurus 19 saat aku," kata Palie tenang. "5..4..3..2.."

Tiga zombie menerkam ke arah Palie. Palie tenang sambil memasukkan pedang samurai ke dalam sarungnya semula.

"1!!!!"

Tubuh badan ketiga-tiga zombie berkecai menjadi cebisan kecil.

***

Palie menghampiri tubuh isterinya. Palie tahu isterinya akan hidup semula menjadi zombie.

Palie menghunuskan pedangnya dan....


fin.

1 comment:

say- O said...

haha gila ngarut cerita ni.