Thursday, September 3, 2009

Laporan Kuih Terkini...siri 1

Tarikh: Sepanjang bulan Ramadhan 1430H/2009
Masa: Waktu sahur
Tempat: Sekitar KDO

Saya, pemberita dari D.O.T. TV telah membuat beberapa survey ke atas penduduk2 ceria Kampung Dato' Onn (KDO)...mengenai kuih2 raya yang menjadi kegemaran masyarakat setempat bersempena nak menjelangnya raya tidak lama lagi...

Mari kita dengar jawapan mereka...

D.O.T TV: Assalamualaikum Ustaz...alang2 nak dekat raya, kami ingin tahu apakah kuih raya yg menjadi kegemaran Ustaz.
Ustaz Amir: Waalaikummusalam...minta maaf encik...saya nak cepat ni...dah xtahan...nak ke tandas...nak kecink...

Ustaz itu sambil mengigil memegang bhgn.....pantas berlari2 anak dan hilang dari pndgn mata.

Kak Leha: KUIH?!...wantan....
D.O.T TV: minta maaf kak...saya nak tahu kuih raya kegemaran...bukannye...
terus memotong...
Kak Leha: Peduli apa saya...raya x raya...saya nak makan wantan gak...

A.Naz: Saya cuma makan kuih raya yang diimport khas dari Paris(dlm loghat Parit)
D.O.T TV: EH?! kenapa bekas kuih tulis made in Paris tapi isi dalam macam kuih tempatan dari Nepal....?

Wann: Kuih raya beli je...tu pun dari Alamanda...xpayah susah2 nak kena buat...

Ismeth: Saya xkisah kuih raya apa pun, asalkan lepas makan saya nak menari...huahuahua...
berlalu pergi sambil menari rancak mengikut irama dari mulutnya sendiri...

Iskandar: ketupat lepat...
D.O.T TV: kuih raya encik...bukan makanan tradisi...
Iskandar: Owh...apa kuih raya yang ada kat rumah orang...kuih tu la je la yg saya makan...

Roy: Saya cuma makan kuih yg pengetua support...apa kuih raya yg dia suka saya suka.

Izayu: Saya suka kuih yang besar...colourful...senang nak gigit...

Hazal: Kuih Bangkit...
D.O.T TV: ........

KK: Kuih yg colour pink ada x? kalo boleh saya nak makan kuih colour pink khas dari Korea...

Oja: Aaa....hah....Bank Islam kat mana? saya nak keluarkan duit dulu...lepas tu nak keluar jalan2...nak tengok kuih raya apa yg ada...
D.O.T TV: .....(menggeleng2kan kepala dan kemudiannya menunjukkan arah ke Bank Islam b'dekatan)

Yana: EH?! Saya masuk TV ke ni? Hi...mak...abah...(melambai2kan tangan ke arah kamera)...aaa...saya nak tujukan...ucapan Hari Raya ini kepada mak...abah...
kemudian dengan t'sengih2 terus berlari dengan penuh keterujaan balik ke rumah...

Daia: Saya suka kuih tempeyek...lupakan yg lain....

Alia:
Kuih?!...Saya makan buah je...xmakan kuih2 raya ni...
(di tangan beliau terdapat sebaldi buah)
D.O.T TV: xkan la xmakan kuih langsung kot...time2 raya lepas2...
Alia: xpaham ke orang cakap? Saya kata saya xmakan...xmakan la...(terus menghayunkan tangannya ke arah pemberita....)
D.O.T TV: (Gedebuk...)...ADDUUSSHH...!!!

Zai: alang2 encik tanya saya pasal kiuh...apakata encik beli kuih raya saya ni...buat khas daripada buah gedik di belakang rumah saya...(dengan gaya gedik)

Arif: (sambil tersengih2 & terkinja2...) kuih raya ke?...aa...mak saya suka kiuh samprit...saya pun suka kuih samprit la...

tiba2 lalu sepasang warga emas...
D.O.T TV: Tok...Nek...cucu tumpang tanye...(soklan yg sama seperti yg lain)
Opah: (sambil tangannya memuntal2 daun sireh untuk dibuat bersahur)...raya2 ni nenek mesti terkenangkan arwah abang nenek...(lalu menangis teresak2)...
Tok Wan: sabar la ye yang...(mengurut2 belakang warga emas yang pertama untuk menenangkan beliau)




2 comments:

wann afzan said...

kuih raye d alamanda mahal laa..
oopppsss..
mcm kantoi je..
huhu~

Hafizan said...

haha...kantoi...
biskut tunjuk2 gak...yg dibeli...