Wednesday, May 4, 2011

LI / Praktikal

Okay. Walaupun satu dunia tengah riuh pasal Osama, aku malas nak komen panjang hal tu. Lebih baik tulis hal yang lebih ilmiah.

Praktikal. Rasanya tahun ni ramai gila ahli kita yang berpraktikal. So, lets talk a bit about this.

Apa yang aku tulis ni adalah atas dasar informasi orang dan pengalaman, so tak ada sumber tertentu. Jadi boleh dijadikan sebagai basis of a discussion.

****

Praktikal bagi aku adalah subjek paling senang-tidur-pun-boleh-dapat-A! Mostly yang paling susah adalah nak dapatkan tempat. Dah dapat tempat, takdehal bai.

Sistem pendidikan di Malaysia, some people say, hanyalah sebagai suatu medium persediaan seorang pelajar menyediakan diri untuk peperiksaan. Jadi, Praktikal menjadi satu subjek penting bagi sesetengah kursus kritikal.

Contohnya, Kejut telah memanjangkan masa praktikal dan kursus FST yang dulunya tak ada praktikal tahun ini sudah mula ada. Contohnya kursus Leha yang sekarang tengah fotostat kertas di Kastam Aloq Setaq.

Bagi aku, praktikal final year adalah sangat menguntungkan especially kalau anda dapat syarikat yang anda minat. Kalau anda berjaya menarik hati penyelia anda, by the end of the sem and your graduation you are officially hired there! Tapi kalau dalam cerita syarikat yang tah apa-apa aku malas komen lebih.

Bagi aku praktikal adalah subjek yang sangat senang. B dan ke atas for sure dalam tangan kalau log book, presentation dan report dibuat dengan betul.

So untuk guys dan girls yang berpraktikal semester ni, have fun. I seriously enjoyed mine.

Dan rasanya Palie pun enjoy praktikal dia tahun lepas. If you know what i mean. Hahahaha~~

****

Masa ni lah kau nak rasa sexual harassment at workplace. Heard it in the news, and now come on see it. Nasib baik aku laki.

Masa ni juga nak rasa gatal tangan dapat gaji based on apa yang kita belajar.

Masa ni jugalah nak berkawan dengan orang yang lagi tua dari kita. Aku dulu kawan dengan Cik Aziah. Ya. Aziah. Tapi dia cun, apa ada hal?

Macam aku cakap, semua ni base on pengalaman. Kalau ada antara kita yang ada pengalaman praktikal nak share, feel free to do so.

p/s : masa aku dulu ada elaun RM500 dari KPTM. heeheehee~~

7 comments:

PaLi3 said...

bodo bg naz...tp sapa nk praktikal kt tempat aku pown bole, hahahah~

wann afzan™ said...

owh aziah yg abg nas suka tu kan? yg gambar ade dlm hp tu kan? ooooo....

leha lah ni said...

o0o0o..aziah y anak 2 2 ah.?

y dok seblah blok laki 2 ah.~

high taste gak kau.~

lalalalalalalallala~

Anonymous said...

masa praktikal berangan nak cari kerja ikut kos. dah habis belajar, kos ke mana, kerja ke mana. hahaha. melainkan orang yang tempat kau LI tu gigih nak ambil kau balik. so, berbaik-baiklah dengan orang yang sepatutnya tu. hee~


yang benar,
Fatin Fasihah Binti Mazelan.

say- O said...

praktikal aku kat alam skitar ni memang sebijik macam apa yang aku blajaq. tapi tempat dia memang olskool habis.

apapun, log book tak buat lagi!! argh!

~**Raw Honey**~ said...

LI~~~ LI~~~ blm kerja dah kena sexual harassment,nanti dah kerja ??? Arghhhhh..Ahh~ so lucky + nice LI oso hv allowance..Arghhhh..Minta minta la nanti giliran saya buat LI semuanya lancar... >.<

Nazrin Saad said...

Logbook tunggu lecturer nak mai baru lah mula buat. apa ada hal?

jangan pandang rendah axie! dia tu la yang menaikmartabatkan maruah nama aziah tau!

fatin is right in this case. so siapa-siapa yang dah kena tempat tu, buat baik la. dah ada kroni ni senang sikit nak minta-minta.

p/s : tempat aku LI dulu main Tagged,tu lagi gila oldschool.