Monday, March 25, 2013

Membunuh Jack: Kes Yang Hilang

"Jack." "Jack, bangun Jack." "JACK!" "JAAAACCCKKKK!!!!"

Aku berada di situ bila ia berlaku.

Sejarah sebenar tentangnya tak pernah tercatat. Siapa yang mahu mencatat tentang peristiwa gelap itu? Jadi, sejarah tentangnya telah diputarbelit. Diputarbelit oleh pihak tertentu.

***

Semuanya bermula bila aku menerima panggilan dari orang kaya rumah bungalow di hujung pekan, Tuan Caledon. Setelah tersebar iklan tentang khidmat yang aku boleh berikan, beliau sangat ternoda dan terus menghubungi aku.

Aku tak suka sebenarnya orang hubungi aku di siang hari, ini bukan waktu kerja aku. Tapi untuk jejaka muda tampan seperti Tuan Caledon, aku beri kelonggaran buat sekali ini.

Tuan Caledon menyatakan hasratnya untuk bertemu dengan aku pada hari Rabu itu, tapi aku terpaksa menolak dan berunding dengannya untuk bertemu pada malam Khamis esoknya.

Semua orang tahu, hari Rabu adalah movie day. Aku sibuk pada hari Rabu. Sibuk bertemu Pa-, teman. Teman baik aku.

***

Pada malam hari Khamis esoknya, aku pergi ke rumah bungalow Tuan Caledon dengan memakai singlet putih nipis serta boxer ketat, atas permintaannya. Orang gaji rumah bungalow buka pintu sejurus aku memetik loceng. Tuan Caledon gembira melihat kedatangan aku.

Beliau ingin melihat ketampanan otot aku, supaya beliau yakin aku dapat menjalankan tugas yang beliau akan berikan.

Aku ialah seorang bouncer. Lebih dari itu, aku seorang pembunuh upahan. Kurang dari itu, aku tukang jaga bontot orang. Bekerja setiap hari bermula 8 malam hingga 2 pagi kecuali hari Rabu. Tapi bila aku dah diberi job, aku akan laksanakan 24/7 penuh dedikasi.

Tak ada tugas yang aku tak pernah selesaikan. Sama ada melibatkan 1 nyawa, atau 1 nyawa dan beribu lain yang turut mati sebab 1 nyawa ini. Janji, tugas aku selesai.

Beliau berpuas hati. Terus menyerahkan aku satu sampul, penuh dengan kertas kerja, biografi, autograf, surat cinta, telegram- Beliau merampas semula sampul itu. Silap sampul.

Sampul yang sebenar diberikan. Cuma ada satu gambar di dalamnya.

"Oh. Brother ni. Apa kau mau aku uruskan brother ni?" tanya aku selamba.

"Cari dia, ikut dia, bunuh!" jawabnya tegas.

"The price?" tanya aku sambil bermain jambang.

"This.."


to be continue...

No comments: