Monday, March 25, 2013

Membunuh Jack: The Plot

"Kapal bertolak 8.30AM. Suit ada dalam kabin nombor C-08." kata lelaki bermisai dan berjanggut lebat ini.

"Kau pasti dia ada dalam trip ni?" tanya aku.

Dia memandang tajam mata aku. Aku faham. Lalu beransur pergi.

***

Lepas aku terima tugasan aku dari Tuan Caledon, aku terus siasat latar belakang brother dalam gambar tu. Rupanya namanya agak masyur di kalangan penyiasat persekutuan. Dia dikejar atas pelbagai campurtangan untuk menggulingkan kuasa besar dalam organisasi kerajaan.

Aku tak tahu, dan tak perlu tahu apa kaitan Tuan Caledon dengan lelaki ini. Dasarnya, dia akan mati di tangan aku.

***

"Jack. Dia cuba selinap ke luar negara dengan sembunyi dalam kapal ni." kata Pegawai Spicer.

Spicer dah lama jadi kroni aku untuk maklumat dalam bank data persekutuan. Sebagai balasan, dia akan dapat beberapa peratus keuntungan bisnes kelab gay yang aku jalankan.

"Kalau kau boleh bawak aku pergi Bukit Bintang hujung bulan ni, well, mungkin, mungkin, aku dapat uruskan kemasukan kau dalam kapal ni." jawab Spicer sambil menghirup air teh hijau dari Gong Zhao.

"Consider it done." jawab aku dengan kacak.

"So, kau dengan Pa-" tersentak Spicer bila aku bertajam mata ke arahnya. Dia terus berkerut dan menahan dari terkencing.

"Kalau tak ada apa-apa lagi, ada kapal tengah tunggu aku sekarang ni." kata aku. Tegas, bergaya, sambil bangun melibaskan jaket ke bahu dan terus keluar dari pejabat polis persekutuan itu.

***

Sudah hampir 3 hari aku mengekori Jack di atas kapal ini. Menyamar sebagai pegawai atasan kapal ini, memudahkan aku untuk ke mana saja dalam kapal ini.

Malangnya, orang terlalu ramai untuk aku bunuh Jack menggunakan pistol. Aku terpaksa fikirkan cara lain.

"Tuan kapten! Ada beberapa bongkah ais di hadapan kita. Macam mana? Kita nak terus mengelak atau berpusing?" tanya pegawai kanan 1 kepada Kapten James Smith.

"Lewati semua bongkah itu. Kapal tercanggih abad ni tak kan tak boleh elak bongkah ais?" jawab Kapten James Smith dengan gaya berlagak.

"Heh. Done.." bisik aku di dalam hati.


to be continue...

No comments: