Sunday, October 14, 2012

Cerita DOT #2 : Rumah di Pinggir Kampung 5


“Are you okay Sham?” tanya Diana apabila kereta Proton Saga itu bergerak perlahan keluar dari persimpangan kampung ini.

“Okay. Lega. Macam-macam la. Tapi sedih juga sebenarnya,” kata Sham sambil memandang Diana di kerusi pemandu. Diana bertegas untuk memandu pulang kerana risau Sham sudah penat, fizikal dan emosi.

“Sabarlah weh. Bukan ada apa kau boleh buat pun.”

“Rupanya tiap bulan mak ada hantar duit kat diorang. Tak hairanlah ada alamat diorang kat lawyer mak.”

“Yeah. I lega dengar tu. At least makcik tak la tinggal macam tu saja. Cuma mungkin makcik tak tahan dengan ex husband dia dulu kot. Well, siapa yang boleh tahan pun kan? Cuma I pelik satu je, Sham.”

“Apa?” tanya Sham sambil memandang gadis manis di sebelahnya.

“Kenapa masa mak you tinggalkan tempat ni dia tak bawa kakak dan abang you sekali? I faham la kalau dia tak boleh bawa Faizal tu saja, tapi why not bring them both?”

“Entah. Mungkin mak ada jawapan sendiri. Mungkin keadaan mak pada masa tu menyukarkan dia untuk jaga dua orang anak, sukar untuk dia jadi single mom masa tu. Mungkin mak tak cukup kuat masa tu. Who knows,” jelas Sham.

“Maybe. Tapi I tahu you dah cukup kuat dah sekarang. Anyway, I tak sabar nak rasa ikan siakap 3 rasa yang you masak. Dan I masih ingat ye apa yang I cakap 5 tahun lalu kat Medan Ikan Bakar tu,” kata Diana sambil tersengih.

Muka Sham merah padam menahan malu. Dia menongkat dagunya sambil memandang kelam malam di luar. Senyuman kecil terukir di bibir Sham.

“Eh, I baru terfikir satu benda,” Sham tiba-tiba meluahkan kata-kata menghilangkan rasa kekoknya.

“Apaaa?” tanya Diana sambil mencebikkan mulutnya.

“I ingat nak bagi duit la kat diorang buat belanja. Alang-alang dah kat sini. Nanti nak bank in satu hal pula. Pusing balik. Pusing balik,” arah Sham sambil tersenyum mengusik.

“You memang kan nak menyusahkan I? You tahu kan jalan ni kecil? Nak U turn kejadahnya?” bentes Diana.

“Alaaaa, comel pula you bila marah ni. Please la, lagipun bukan selalu I jumpa abang dan kakak I yang dah lama terpisah ni. Hehe, pleaseee,” rayu Sham sambil menumbuk manja bahu Diana.

“Yelah. Yelah. You jangan menyesal ye. Rumah abang dan kakak you tu mesti scary malam-malam gini. You dah la takut hantu,” ejek Diana pada Sham.

***

Suasana rumah di pinggir kampung itu memang nampak menyeramkan di waktu malam. Halaman rumah hanya diterangi cahaya malap lampu jalan yang berada di dalam jarak 100 meter dari situ. Ruang di dalam rumah nampak gelap dengan hanya satu bilik diterangi cahaya warna jingga. Bilik Ani.

“Sham, I ikut boleh?” tanya Diana sambil menarik lengan baju Sham.

“Hek eleh, tadi kata I yang penakut. Jomlah,” ejek Sham sambil membuka pintu kereta.

Mereka berdua melangkah ke hadapan pintu rumah usang itu ditemani cahaya malap lampu jalan. Sampai di hadapan daun pintu, Sham terlihat daun pintu yang tak dikatup rapat.

“Tak kunci la, D. I risau la. Jom!” gesa Sham. Sham menyegerakan langkah membuka daun pintu dan melangkah ke ruang tamu rumah usang itu. Perlahan-lahan mereka berdua bergerak menghampiri pintu bilik Ani. Tiada pintu pada bilik, hanya sehelai kain warna perang yang menjadi penghadang ruang tamu dan ruang bilik Ani.

Sham menyelak helaian kain itu sedikit.

Mata Sham dan Diana terbeliak luas melihat Faizal, dalam keadaan separa bogel sedang mengucup badan seorang gadis yang berwajah herot dan sedang berbogel di atas tilam. Punggung Faizal naik turun perlahan-lahan sambil dia mengucup dada gadis itu.

Gadis itu hanya memejamkan mata sambil mendesah halus.


to be..

No comments: