Friday, October 12, 2012

Cerita DOT #2 : Rumah di Pinggir Kampung 4


30 tahun dulu segalanya nampak sempurna. Mak hidup bahagia dengan ayah. Ketika aku muncul dalam dunia mereka kehidupan mereka makin berseri-seri. Rumah kecil di pinggir kampung jadi tempat mak dan ayah memadu kasih dan membesarkan aku. Semuanya cukup sempurna.

Sampailah kehadiran Ani.

Ani lahir di rumah, sama macam aku. Oleh sebab itu mak dan ayah tak tahu ‘keadaan’ Ani sampailah dia dilahirkan. Walau bagaimanapun Ani dibesarkan juga sepertimana kanak-kanak biasa. Ani ‘istimewa’ kata ayah. Mak pula seakan cuba melarikan diri dari kenyataan. Dia tak suka menyentuh perihal Ani.

Aku tahu mak menyimpan rasa bersalah sebab Ani dilahirkan macam tu. Mak lebih suka murung di dalam bilik. Bersendirian. Dan sejak kelahiran Ani, rasanya mak dah berputus asa untuk mengandung lagi.

***

Faizal memberhentikan ceritanya sambil memandang Sham. Sham faham renungan Faizal itu.

“Arwah ayah banyak membantu arwah mak dulu. Mungkin dia dapat segala sokongan ni dari arwah ayah,” kata Sham seakan-akan bercakap dengan diri sendiri.

“Senang cakap arwah mak jumpa balik kekuatan yang dia tak ada kat sini,” kata Faizal sambil tersenyum.

“Arwah mak jumpa balik kekuatan untuk bercinta.”

***

Walau macam mana sekalipun keadaan Ani, mak masih cuba sedaya upaya menjaga Ani seadanya. Keadaan Ani yang memerlukan perhatian dan penjagaan sepenuh masa juga sebenarnya memerlukan kos yang tinggi.

Jadi mak mengambil keputusan untuk bekerja sebagai jururawat di hospital berdekatan kerana nak harapkan gaji ayah seorang pada masa tu memang tak cukup untuk duit dapur, duit sekolah dan duit ubat Ani. Mak memang ada diploma kejururawatan, malah pekerjaan mak juga mungkin dapat membantu keadaan Ani.

Tapi pekerjaan mak yang tidak tentu masa itu sebenarnya menimbulkan konflik dengan ayah. Keadaan Ani menyebabkan salah seorang dari mak dan ayah terpaksa berada di rumah menjaganya. Jadi, kadang-kadang ayah terpaksa mohon cuti untuk menjaga Ani. Nasib baik majikan ayah sangat memahami.

Namun sebenarnya, keluarga ini sudah lama rosak. Semenjak kelahiran Ani lagi keluarga ini ibarat retak menunggu belah.

Malam tu, mak syif malam. Tapi mak balik awal kerana sakit kepala. Pada masa mak balik dari kerja, aku di bilik aku. Tidur.

Tiba-tiba aku terdengar mak menjerit di bilik Ani. Bukan menjerit takut, tapi menjerit marah. Dalam keadaan separa sedar aku bergegas ke bilik Ani.

Apa yang aku nampak pada masa tu sangat mengejutkan dan menyedihkan.

Aku nampak mak sedang menjerit-jerit pada ayah. Ani di atas katil sedang menekupkan telinganya. Tapi rupanya…

Aku nampak pakaian Ani sangat tak terurus. Wajahnya comot. Seluarnya tidak dipakai kemas. Tak, sebenarnya seluarnya cuba dilucutkan. Ayah di hadapan mak membetulkan zip seluarnya selepas mengancing butang bajunya.

Pada usia 10 tahun aku sudah dapat meneka apa yang berlaku. Aku lekas-lekas mendapatkan Ani untuk memeluknya. Aku peluk Ani pada masa tu bukan untuk menenangkan dia, tapi untuk melindungi dia.

Esoknya, mak pergi dari rumah ini. Barangkali mak tak bawa aku bersama sebab dia nak ada orang yang melindungi Ani di sini.

***

Sham dan Diana memandang sesama sendiri. Rasa jijik, kasihan dan simpati semuanya bergelumang dalam diri masing-masing. Mungkin benar sesetengah dari kita ini jiwanya lebih kotor dari binatang. Sedangkan binatang sendiri pun tak akan mengapa-apakan warisnya sendiri.

“Lapan tahun lepas ayah pula meninggal. Sekarang tinggal la aku dengan Ani,” jelas Faizal lagi menamatkan ceritanya. Senyumannya sudah pudar dari bibirnya. Entah apa lagi dugaan yang ditanggung lelaki ini dalam hidupnya.

Sham kekok untuk memulakan bicara. Diana pula sudah tertunduk menahan sebak di dada.

Inilah kenyataannya. Mak pergi kerana tak sanggup melihat derita anak perempuannya yang dirogol saban hari ayah kandungnya sendiri. Mak pergi kerana tak boleh hidup dalam perasaan tidak dapat melindungi anaknya, zuriatnya.

Dan seraya itu, Sham menangis semahunya.

to be..

No comments: