Wednesday, December 23, 2009

Stokastik.

Ini fenomena berlaku dalam mesyuarat ahli parlimen yang pertama pada pukul 9 malam tadi. Ada suka. Ada dukanya. Lumrah kehidupan. Seperti kata aku. Roda itu bulat. Kejap kita dibawah kejap kita di atas.

Malam tadi memang kejap suka. Kejap duka. Kejap suka balik. Ini proses stokastik dimana perubahan keadaan secara rawak. Ok. Hentikan pemberian maksud kata-kata di atas.

Berita yang aku dapat tahu. Ahli-ahli parlimen ini akan menyertai beberapa pertandingan teater yang dianjurkan oleh negara Rahim Kajai [MEFEK}. Mungkin akan mempersembahkan teater lif di Hari Terbuka negara dan menyertai pertandingan inter-negara. Ini mungkin.

Untuk MEFEK. Dayah telah dilantik sebagai perdana menteri. Timbalan oleh Rayn. Menteri kerja raya disandang oleh Sharif. Lain-lain menteri akan dilantik pada malam 23 Disember 2009. Pergerakan pertama negara ini memasuki pertandingan peringkat antarabangsa adalah pada 7 Januari 2010. Tempat kejadian belum dikenalpasti.

Ok. Masuk cerita duka. Bekas perdana menteri untuk drama English. Mungkin menarik diri. Dari merangkul jawatan ahli parlimen DOT. Atas alasan kukuh oleh ibu kandung beliau. Kerana keputusan peperiksaan pertama beliau yang tidak dapat diterima kerabat keluarga. Mungkin untuk 1 semester. Entah. Ini stokastik. Tidak boleh jamin bila dia akan kembali.

Jamilah. Ini duka. Dia tidak bersama lagi dengan DOT. Dia telah dibuang negara. Telah memohon untuk ke negara Pendeta Zaaba. Jadi semakin jauh. Oh tidaklah dibuang negara sehingga tidak boleh kembali. Mungkin semester hadapan. Siapa tahu? Proses stokastik sukar dijangka.

Hanya kerana tidak membuat pengesahan untuk meneruskan visa supaya dapat menetap di negeri ini, masalah beliau berlanjutan. Apabila ibunda beliau nekad untuk mempertahankan maruah anakandanya sebagai ahli parlimen dalam DOT ini. Malangnya, pemerintah negara ini keras hati. Tekad untuk tidak mengekalkan posisi Jamilah di negara Dato' Onn ini.

Untuk sementara waktu, beliau berada di rumah Tun MD. Sebelum beliau berlepas ke negara Zaaba pada 24 Disember ini. Diharap beliau akan pulang untuk bersama kita semula.

Sekian.

6 comments:

liyanadirah said...

oh alahai...
hahaha..xpe
nnti jamilah mesti sorak di bawah untuk ahli2 parlimen semasa yg bertanding! sebarkan propaganda oneDOT! DOT totap dihati...
haaagagagagaga

Nazrin Saad said...

xtulis utk diri sendiri yana?

Unknown said...

huhu rajin plak dia nak menulis. agagaga~

Liyana Nadirah said...

aaaaaahahaha..
ini nukilan fatin

ayat sentap: "jamilah dibuang negara"....!

menteri kerja raya said...

choii!! itu ke kesahnye..
pape pon,,yana akn ttp di sanubari*

hrp ahli parlimen laen dpt keje keras nk mati ye lpas ni utk event2 akn dtg..DOT ttp hebat..^ttbe,,


*kata abg naz swktu meeting parlimen

Unknown said...

apekah kau sarip? emosi tak stabil. hahaha.