Wednesday, August 18, 2010

Review : Laila Majnun (2009)

Laila Majnun Cast.

This is by far the most successful musical DOT has ever performed.

Itu bukan aku saja yang cakap. Itu dari kaca mata khalayak juga.

Laila Majnun sepertimana yang kita tahu adalah kisah cinta Laila dan Qais. Tipikal seperti Antara Dua Darjat tetapi dipenuhi warna warni lagu-lagu ubahan (bukan gubahan) sendiri dan warna-warni karakter itu sendiri.

Tak ramai yang tahu tentang produksi Laila Majnun kecuali adik-adik tahun 3 sekarang.

Laila Majnun the musical adalah produksi yang dipentaskan sempena Fiesta Hakera. Asalnya ingin dipentaskan di pentas Panggung Seni namun terpaksa dipentaskan di tapak Fiesta Hakera saja akhirnya.

Produksi ini mengambil masa hampir sebulan. Lagu tema adalah lagu Tanya Sama Hati nyanyian P Ramlee dan Nur Madiah. Dengan lagu-lagu lain seperti Epihany disampaikan oleh Say O, YMCA secara beramai-ramai, Mari-mari Tuan (gua lupa tajuk) oleh Leha dan rakan-rakan, Prince Ali secara beramai-ramai dan lagu DOT sesi 2008/09 ; Phantom of the Opera juga disampaikan secara beramai-ramai.

Say O : Epiphany. Try sing this song man.

Apa yang menariknya tentang Laila Majnun the Musical?

The sense of classic. Bila disebut kisah cinta Laila dan Qais, anda pasti akan terbayang Romeo dan Juliet. Untuk mengekalkan rasa cinta dan klasik di dalam pementasan muzikal, pemilihan lagu perlulah bersesuaian dengan apa yang ingin dipentaskan.

Warna-warni. Klasik. Tipikal Zul.

Dan lagu apa yang lebih sempurna dari Tanya Sama Hati. Disampaikan oleh legenda perfileman negara dari satu filem legenda. Klasik.

Ini juga merupakan teater breakthrough untuk beberapa watak. Amir melakonkan watak Ustaz buat kali pertama mendapat kritikan hebat selaku appetizer pementasan. Watak paling menonjol pastilah Leha. Dia even buat apa yang tak disuruh dan masih mendapat tepukan. Di sinilah nama Leha muncul. Say O, the face say it all, tapi bila tiba masa menyanyi he did great. Dah dengar lagu Epiphany? Cuba nyanyikan lagu itu kalau anda rasa apa yang dia buat tahap 'hek eleh' saja.

Lakonan sulung Leha dalam tudung muat-muat muka.

Menggunakan latar belakang Arab, kami menggunakan apa yang ada untuk pementasan ini. Dan apa kisah, semua berjalan lancar.

Watak utama Huzei dan Hazal mampu menggalas beban sebagai gandingan utama. Ramai juga yang agak-agak touching dengan mereka.

Hazal dan Huzei.

Keistimewaan aku bukan dari bidang muzikal. Tapi jika ditanya, ya, muzikal memang menyeronokkan. Aku pernah berlakon dan menjadi produksi muzikal. Jadi percayalah.

Overall, teater ini boleh dikatakan berjaya. Hanya audio yang bermasalah sedikit. Tapi berjaya diatasi. Namun masih banyak yang perlu dilakukan oleh DOTters jika mahu mencapai tahap muzikal sebegini lagi.

Terima kasih Abg Safwan.

Terima kasih DOTters. =)

4 comments:

say- O said...

haha..nyanyi lagu epiphany sambil bergerak pantas atas tikar getah yang basah licin selepas hujan. great=)

ijat said...

ade video x??! nak gak!

saya-yana said...

i really miss u all so damn much!! so badly missing u all!! damn great! oh no~ i need u all.. miss all the happy sad angry sengal moment. damn me the outcast!!

say- O said...

aku rindu hang jugak yana.
serious.