Saturday, November 20, 2010

Natrah (UPDATED)


Kalau tak pernah dengar atau baca tentang Natrah, gua rasa lu orang mesti hidup dalam gua ataupun tak pernah buka suratkhabar atau televisyen.

Natrah @ Nadra Maarof @ Bertha Hertogh adalah anak orang Belanda yang dibesarkan dalam kehidupan Melayu dan Islam semasa zaman penjajahan Jepun. Konflik bermula apabila ayah beliau mengambil keputusan untuk mengambil semula Natrah untuk ke bawah jagaan beliau.

Diadaptasi dari novel Fatini Yaacob, teater ini memamaparkan tema cinta, kekeluargaan dan agama secara amnya.

Google Rusuhan Natrah untuk lebih maklumat lanjut bagaimana kisah gadis Belanda mampu menggegarkan Singapura dan Malaya satu ketika dulu.

Satu lagi karya Erma Fatima, seorang pengarah teater yang gua rasa gua kenal melalui karya beliau yang selalu memaparkan tema keagamaan.

Link. (tarikh dalam foto tak betul. klik link untuk tarikh yang betul)

Nak tengok atau tak bukan paksaan gua. Gua cuma menyampaikan info.

p/s : watak asal Natrah sepatutnya diberi kepada Diana Danielle tetapi ditolak oleh pihak IB atas dasar Diana Danielle bukan pelakon 5-bintang. demm!!

gua dah edit link. link lama salah. tahun lepas punya sebab tu tarikh tak sama. minta maaf.

fin.

2 comments:

wann afzan™ said...

wajib pergi!!!!

say- O said...

uaarrggghhhh tiket berharga pulak~~~~!!!